Listing 1 - 8 of 8
Sort by

Book
Wicked arts assignments : practising creativity in contemporary arts education
Authors: ---
ISBN: 9789492095756 9492095750 Year: 2021 Publisher: Amsterdam Valiz

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wicked Arts Assignments zijn gewaagde, ongebruikelijke, dwarse, grappige, poëtische, inspirerende, sociaal betrokken of anderszins uitdagende kunstopdrachten. Iedereen die kunstlessen geeft, kent ze: zon opdracht die ogenschijnlijk simpel is, maar die deelnemers, studenten en leerlingen maximaal uitdaagt. Veel kunstenaars, musici, theatermakers, dansers en kunstdocenten hebben die ene favoriete, vaak gebruikte opdracht waarin alles samenkomt: artistieke visie, pedagogische aanpak en liefde voor bepaalde technieken of methoden.De bijna honderd hier verzamelde kunstopdrachten sluiten aan bij beeldende kunst, performance, theater, muziek, dans en design, maar belangrijker nog: ze stimuleren interdisciplinariteit. Zij weerspiegelen themas, werkwijzen en concepten uit de hedendaagse kunsten en bieden mogelijkheden om over onszelf, kunst en de wereld anders na te denken. Het eerste deel van dit boek geeft inzicht in kunstopdrachten vanuit historische, artistieke en educatieve perspectieven, aangevuld met interviews met experts in hedendaagse kunst en onderwijs. Het tweede deel vormt de betreffende verzameling kunstopdrachten, voorzien van een toelichting en originele uitwerkingen in beeld. De opdrachten kunnen in verschillende contexten worden uitgevoerd: van basisscholen tot hoger onderwijs, van thuis tot de (online) gemeenschap en van Bogotá tot Istanbul. Ze zijn bedoeld om de verbeeldingskracht van zowel docenten als studenten te prikkelen en aan te sporen tot nieuwe, urgente educatieve en artistieke praktijken.https://www.valiz.nl/publicaties/wicked-arts-assignments?highlight=WyJoZWlqbmVuIiwiZW1pZWwiXQ==


Book
Waarover men niet spreken kan : elementen voor een agogiek van de kunst
Author:
ISBN: 9789038216263 9038216262 Year: 2010 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vaak wordt in de agogiek gebruik gemaakt van bedrijfspsychologische modellen, maar voor de agogiek van de kunst blijken die weinig bruikbaar. Ze bieden geen basis voor de filosofische grondslagen waarop zo?n agogiek kan gegrondvest worden. De auteur plaatst de zoektocht naar die grondslagen centraal in dit boek. Kunst heet steevast een subjectieve materie te zijn, maar kunstenaars, critici, docenten en studenten worden wel verondersteld te weten waarover ze spreken. De spanning tussen praktijk en theorie is dan ook een vast gegeven in elke kunstopleiding, en ze doortrekt ook de kunstkritiek, het sociale vertoog en zelfs de politieke vertogen over haar functie en nut. Nochtans communiceert het kunstwerk niet bepaald eenduidig over wat het bevat en waarnaar het wil verwijzen; het lijkt op communicatief niveau zelfs om moeilijkheden te vragen. Volgens de Franse filosoof Jean-François Lyotard is kunst ?quelque chose comme communication... sans communication?. Dat definieert de uitdaging waarop dit boek wil ingaan. Hertmans laat zich bij zijn zoektocht naar grondslagen voor een kunstagogiek inspireren door de belangrijkste denkers van de afgelopen eeuw. Op die manier werpt het boek ook een vaak verrassend licht op wat grote denkers over de kunst te melden hadden


Book
Onder hoogspanning : muziekcultuur in de hedendaagse samenleving
Author:
ISBN: 9054873566 Year: 2003 Volume: *183 Publisher: Gent Universiteit Gent


Book
Achter de muziek aan : muzikaal erfgoed in Vlaanderen en Nederland
Authors: --- ---
ISBN: 9789033482472 Year: 2010 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een muziekgeschiedenis der Nederlanden
Authors: --- --- ---
ISBN: 9053564888 9028930000 9789028930001 9789053564882 Year: 2001 Publisher: Kapellen Pelckmans

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

België. --- Nederland. --- Music --- Musique --- History and criticism --- Histoire et critique --- History and criticism. --- History --- muziekgeschiedenis --- Belgium --- Netherlands --- 783.1 --- Cabaret --- Folk --- Geschiedenis --- Kerstliederen --- Kunst --- Middeleeuwen --- Muziek --- Muziekgeschiedenis --- Opera --- Polyfonie --- Populaire muziek --- Psalmen --- Rederijkers --- Reformatie --- Renaissance --- Sax, Adolphe --- Volksliederen --- Wereldmuziek --- 784.2 --- 784.3 --- 784 --- Barok --- Classicisme --- Hedendaagse muziek --- Rococo --- Romantiek --- Academic collection --- 520 --- #KVHA:Muziekgeschiedenis; Nederlanden --- #KVHA:Muziek; Nederlanden --- 78 <09> <491.9> --- 78 <09> --- 628 Muziek --- #A0204A --- 78 <09> Muziekgeschiedenis --- Art music --- Art music, Western --- Classical music --- Musical compositions --- Musical works --- Serious music --- Western art music --- Western music (Western countries) --- Muziekgeschiedenis ; Middeleeuwen --- Muziekgeschiedenis 15e en 16e eeuw --- Geschiedenis van tijdperken ; afzonderlijk --- Algemene muziekgeschiedenis --- Muziekgeschiedenis--De Nederlanden --- 78.21 --- 19e eeuw --- 20e eeuw --- Nederland --- België --- History of the Low Countries --- muzikale vorming --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Literatuur --- Music - Belgium - Flanders - History and criticism --- Music - Netherlands - History and criticism --- Musique - Belgique - Flandre - Histoire et critique --- Musique - Pays-Bas - Histoire et critique --- Nederlanden


Book
Geen school zonder muze : muzisch-creatieve vorming in het secundair onderwijs
Author:
ISBN: 9020961047 Year: 2005 Volume: 14 Publisher: Tielt LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het eerste deel vindt de lezer concrete inspiratie en komt hij meer te weten over praktische ondersteuning. Het tweede deel gaat in op hoe een school in de praktijk muzisch-creatieve vorming kan implementeren en hoe men gaandeweg ook een visie en leerlijn kan ontwikkelen. Deel drie biedt concrete modellen tot evaluatie en bespreekt het meer abstracte rapporteren ervan. Vervolgens staat het vierde deel stil bij de meerwaarde van muzisch-creatieve vorming. Muzisch-creatieve vorming houdt meer in dan met leerlingen naar een filmvoorstelling gaan of met enkelen muziek of toneel maken. Het is een algemene vorming die stelselmatig opgebouwd wordt en waarbij ook het diepste wezen van de mens wordt geraakt. Creativiteit omvat het opzetten van een verbeeldingsactiviteit die zowel originele als waardevolle resultaten oplevert. Bovendien is meermaals bewezen dat creativiteit geleerd kan worden, dat je het dus niet alleen moet 'hebben'. Via de vakoverschrijdende eindtermen muzisch-creatieve vorming kunnen we leerlingen uit alle richtingen van het secundair onderwijs waarden bijbrengen die hen in staat stellen om onder meer beter in groep te functioneren. Ook maken ze zich zo methodieken eigen om met veel ondernemingszin zelfstandig, levenslang te leren. Het boek is opgebouwd volgens steeds terugkerende principes - evoluerend van concreet naar abstract - gebaseerd op het ervaringsleermodel van David Kolb. In het eerste deel vindt de lezer concrete inspiratie en komt hij meer te weten over praktische ondersteuning. Het tweede deel gaat in op hoe een school in de praktijk muzisch-creatieve vorming kan implementeren en hoe men gaandeweg ook een visie en leerlijn kan ontwikkelen. Deel drie biedt concrete modellen tot evaluatie en bespreekt het meer abstracte rapporteren ervan. Vervolgens staat het vierde deel stil bij de meerwaarde van muzisch-creatieve vorming. (Bron: covertekst)


Book
RIJKDOM BEDREIGD
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9050660665 9789050660662 Year: 1990 Publisher: Brussel Gemeentekrediet

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

500 BEF

Keywords

904 --- 091 <493 GENT> --- 930.25:025.8 --- 025.7 --- 025.85 --- 025 --- #GGSB: Kunst (cataloog tentoonstelling) --- #GOSA:IX.Cata --- C3 --- kunstpatrimonium --- archief --- bibliotheken --- restauratie [kunst ; gebouwen] --- conservering --- KADOC (x) --- #A91M1 --- 090 --- 025 Bibliotheekbeheer --- Bibliotheekbeheer --- 025.85 Onderhoud van boeken. Restauratie. Vriesdrogen. Boekbeschadiging --- Onderhoud van boeken. Restauratie. Vriesdrogen. Boekbeschadiging --- 025.7 Conserveren van boeken. Inbinden. Microfilmeren. Digitaliseren --- Conserveren van boeken. Inbinden. Microfilmeren. Digitaliseren --- 904 Culturele overblijfselen uit historische tijden. Antiquitates --- Culturele overblijfselen uit historische tijden. Antiquitates --- 091 <493 GENT> Handschriftenkunde. Handschriftencatalogi--België--GENT --- Handschriftenkunde. Handschriftencatalogi--België--GENT --- 930.25:025.8 Archiefwetenschap. Archivistiek-:-Opstelling en opberging van boeken in het magazijn. Boekverzorging. Etiketten --- Archiefwetenschap. Archivistiek-:-Opstelling en opberging van boeken in het magazijn. Boekverzorging. Etiketten --- Handschriftenkunde. Handschriftencatalogi--België--GENT --- Kunst en cultuur --- General Manuscripts and rare books --- Exhibitions --- Papierconservering --- Book conservation --- Book history --- Art --- Archivistics --- Flanders --- Historici, kunstliefhebbers --- Books --- Manuscripts --- Libraries --- Archival materials --- Livres --- Manuscrits --- Bibliothèques --- Documents d'archives --- Conservation and restoration --- Special collections --- Exhibitions. --- Conservation et restauration --- Expositions --- Fonds spéciaux --- Antwerpen --- Archives --- Bibliothèque --- Brugge --- Bruxelles --- Exposition --- Gent --- Kortrijk --- Livres, histoire --- Sint-Truiden --- Tienen --- Kunst (cataloog tentoonstelling) --- papierrestauratie --- archivalische bron --- papier --- conserveren --- Tentoonstellingscatalogi --- Conservatie --- Restauraties --- 20e eeuw --- België --- tentoonstellingen --- archieven

Listing 1 - 8 of 8
Sort by